Eerste dagen tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu Eerste dagen tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu

Eerste dagen tanzania

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Malinda, Manon, Marloes & Merel

13 Februari 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Hoi lieve mensen,
Daar is ie dan, onze eerste blog live vanuit Tanzania. Waar wij heerlijk in ons shirtje en op de slippers lopen in ongeveer 35 graden.
Gisteren 11/2 afscheid genomen van iedereen op Schiphol. Waarna iedereen blij was dat het afscheid nemen geweest was en we door de douane waren en net avontuur ging beginnen. Vervolgens zijn we met z'n vieren in t vliegtuig gestapt, de hele vlucht was prima, behalve het muziekje van turkish airlines, deze hoeven we gelukkig t komende half jaar niet meer te horen.

Eenmaal aangekomen in dar es Salaam moesten we het visum regelen, deze lag gewoon netjes klaar en het duurde maar 10 minuten toen stonden we buiten de luchthaven. NIET dus. Na een uren lange discussie hebben we toch maar een toeristenvisum gekocht, maar met het werkvisum komt het ook allemaal goed. Uiteindelijk lagen we tegen een uur of zes in de ochtend in bed, lekker slapen onder de airco/ fan. De eerste dag in dar bestond vooral uit rondslenteren op zoek naar water en treintickets. Waarbij we rond 12/1 uur de stad in gingen en dit meteen het warmste moment van de dag was. Daarbij was het ook wel een redelijke cultuurschok voor de meiden die niet buiten Europa zijn geweest. Overal op straat zitten en lopen mensen, we worden nageroepen omdat we blank zijn, vrouwen in mooie kleurrijke jurken,het verkeer is een chaos en overal aparte geurtjes die we niet kunnen herkennen. Een hele nieuwe cultuur maar dat went vast snel. Daarnaast Daniel ontmoet, een man die ons gaat helpen met de bustickets en een rondleiding door Dar es salaam heeft gegeven. De trein zit voorlopig vol, dus het wordt waarschijnlijk zaterdag met de bus richting Kigoma, we shall see. Vanuit daar zullen we dan verder gaan naar Kabanga waar we stage gaan lopen.

13/2: vandaag zouden we een rondleiding krijgen van Daniel de man die ons overal mee helpt en met de bustickets. De bustickets opgehaald en simkaarten gekocht. Dit allemaal met de local bus: een avontuur. Daarna naar zijn familie gegaan en daar had zijn vrouw een heerlijke maaltijd voor ons klaargemaakt; rijst met eend. Hij woont met tien personen in een huis en iedereen was super gastvrij. Daarna een lange tijd in de tuin gezeten en kregen we savonds weer te eten: Ugali; een dikke massa pap aan elkaar geplakt wat je met je handen eet. iedereen vond het ontzettend vies maar we zijn allemaal goed opgevoed dus het maar wel opgegeten.. Savonds weer in de local bus terug naar het hostel met lekkere Swahili-muziek in de bus, heel erg leuk!
Waarschijnlijk zullen jullie een tijd niet veel van ons horen omdat het internet in Kabanga erg slecht is.

We willen als laatste iedereen bedanken die geld heeft gedoneerd, we zullen in Kabanga een goed project uitzoeken om dit te besteden. Verder vonden wij de benefietavond erg geslaagd, leuk dat jullie er waren. Al met al hebben we rond de 1000 euro opgehaald, een mooi bedrag om iets goeds voor kunnen te doen. Assante sana!

Kwa heri,
Manon, malinda, Marloes en merel.

• 14 Februari 2015 - 11:50

Familie Vaartjes:

Meiden! Goed te horen dat jullie het nu al naar jullie zin hebben! En wat een avonturen al in de eerste week!

• 14 Februari 2015 - 15:38

Susan:

Snoes en reisgenootjes, wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen :) Hoop snel meer avonturen te horen xxxxx

• 15 Februari 2015 - 22:16

Martin Beeres (vader Van Marloes):

Ha die meiden,
    Toch wil fijn dat jullie inmiddels veilig zijn aangekomen in Kabanga Hospital. Wat een geweldige belevenis moet die hele reis geweest zijn. Zie uit naar jullie verhalen. Veel succes. XXX

• 18 Februari 2015 - 02:11

Armanda:

hey marloes, zag je kaartje net hangen dus even op je blog gekeken! heel veel succes daar, vooral met de bloody pressures meten haha;-)
    groetjes vanaf L4!

• 18 Februari 2015 - 13:52

Monique, Jeroen, Pepijn En Xander:

Leuk om zo op afstand jullie avonturen mee te kunnen beleven! Veel succes en een mooie tijd gewenst, groetjes van ons 4-tjes!

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Voorbereidingen

Lieve allemaal,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2015!!

Zoals jullie weten vertrekken wij 11 februari as naar Tanzania. Hier zullen wij met z'n 4en onze laatste stage afronden. We gaan tot 26 juni aan het werk in het Kabanga hospital. De afgelopen maanden zijn we al druk bezig met de voorbereidingen op dit half jaar. Zoals het aanvragen van ons werkvisum, het volgen van lessen over tropenziektes, ons verdiepen in de tanziniaanse cultuur en niet te vergeten het leren van de taal Kiswahili. We krijgen les van Paul Wabiki een Tanzaniaan, hij leert ons erg veel over het land en de cultuur en door zo druk bezig te zijn met de voorbereidingen kunnen we niet wachten om te gaan!

We zullen in Kabanga verblijven in een huis dat grenst aan het ziekenhuis. Het ziekenhuis wordt grotendeels gerund door nonnen. Hier zullen we dan ook in de middag gaan eten. We zullen stage gaan lopen op verschillende afdelingen. Ook heeft het Kabanga hospital een oogclinic bus, deze bus gaat langs verschillende dorpen en voert kleine oogoperaties uit. Deze oogclinic bus wordt al tijden ondersteund door stagiaires. Ook wij willen hierbij graag ons steentje bijdragen. Daarom zijn we geld aan het inzamelen om mee te nemen naar Tanzania. 9 januari geven we ook een benefietavond in Groningen, hier hebben we een programma georganiseerd om geld in te zamelen.

Nu onze mijn vraag of jullie ook een steentje zouden willen bijdragen? Voel je zeker niet verplicht! En alle kleine bijdrage helpen! Het volledige bedrag zal gebruikt worden voor het ziekenhuis. Uiteraard krijgen jullie een update wat er met het geld gedaan is. Hierbij kan je denken aan het kopen van onderwijsspullen of bijv. saturatiemeters voor in het ziekenhuis. We zullen in Kabanga zelf kijken waar te kort aan is.

Bijgevoegd een link van het Kabanga hospital foundation hier staat nog meer informatie over het ziekenhuis op. We zijn zelf bezig met geld inzamelen zodat we tijdens onze stage kunnen kijken waar tekort aan is en hier een bijdrage aan kunnen leveren. Op de site staan ook een aantal voorbeelden van projecten en wat andere stagiaires hebben gedaan. http://www.kabangahospitalfoundation.org/projecten/

Een bijdrage kan overgemaakt worden naar: rek nummer: NL93 INGB 0001393012 M.H Beeres. t.a.v. Bijdrage Tanzania.

Alvast heel erg bedankt.

Vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

Heel veel liefs, Marloes, Malinda, Merel en Manon