Yemi alade - Johnny - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu Yemi alade - Johnny - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu

Yemi alade - Johnny

Door: ons

Blijf op de hoogte en volg Malinda, Manon, Marloes & Merel

05 Maart 2015 | Tanzania, Kabanga

Hierbij weer een update vanuit Tanzania. We hebben de afgelopen weken veel beleefd, waaronder we zelfs stage hebben gelopen.
Als eerst hebben we de omgeving van kabanga de afgelopen tijd verkend. We hebben een wandelclubje opgericht bestaande uit: Manon, Marloes, Merel, Malinda en Father Charles. De eerste wandeling was richting Muganza. Dit dorpje ligt achter de bergen ongeveer 15 km lopen voornamelijk bergopwaarts. Eenmaal aangekomen op de top in de hitte rukte het hele dorp uit. We dachten uitgeput dat we er waren, maar dit bleek niet zo te zijn.. Father Charles wou ons nog de kerk laten zien van dit dorp. Wij dachten vijf minuten lopen dit bleek echter een flink stuk langer lopen te zijn. Bij de kerk aangekomen kwamen de eerste donkere wolken al opzetten (de kerk was dicht). De terugweg was een en al stortregen zelfs Tiba begon te huilen. Al met al een warme en natte wandeltocht van 6 uur.

Afgelopen weekend zijn we er met z’n allen op uit getrokken richting Kigoma. Kigoma ligt ongeveer 3 uurtjes rijden van Kabanga af. Deze reis naar Kigoma gebeurt door middel van de Dalla Dalla, een klein busje waar normaal 14 mensen in kunnen. De heenweg zaten we er met 20 in. Inclusief een jongetje met Malaria die lekker in de Dalla Dalla zat te kotsen.
Kigoma ligt aan het mooie Tangayika meer en is prachtig. Onze lodge lag aan het water en we hadden een prachtig uitzicht over het meer. Bij aankomst zijn we direct in het water gesprongen omdat het erg warm was, 35 graden. In de lodge was zelfs een douche, hier hebben we erg van genoten. Daarnaast nog leuke plekken bezocht aan het meer; de eerste wilde apen gezien en strandjes die eruit zien zoals op expeditie Robinson. Ons laatste avondmaal in Kigoma hebben we lekker westers gegeten omdat we dit een lange tijd niet zullen krijgen.
De terugreis was interessant we zaten met 30 man in de Dalla Dalla; mensen hingen over mekaar heen, zaten op mekaars schoot en Marloes kreeg zelfs een kind op haar schoot. Het leek de hele rit alsof de Dalla Dalla uit elkaar ging vallen, hij trilde als een centrifuge.

Kasulu is een dorpje vlakbij Kabanga, ongeveer 15 minuten rijden, hier is een internetcontainer en kunnen we net iets meer spullen krijgen. In Kasulu hebben ze ook leuke barretjes waar we laatst ook thee en oploskoffie hebben gedronken. Toen we lekker thee en koffie aan het drinken waren werd naast ons met veel geweld en geen hygiëne een kip ontleed. Naast onze tafel stond een vitrinekast waar de kippen opgehangen werden aan een vleeshaak en de ingewanden netjes op een bordje werden gezet. Lekker theeleuten dus.

Nu even een update over onze internship. Het stage lopen is in één woord bijzonder. De verpleegkundigen zijn erg aardig op beide afdelingen. We zien erg veel verschil tussen het ziekenhuis in Nederland en Kabanga. Niet alleen verpleegtechnisch maar ook communicatief. Veel patiënten die op de afdelingen liggen hebben tropische ziektes zoals Malaria, HIV, TBC, ondervoeding etc. deze ziektebeelden kennen wij nauwelijks in Nederland, dus dit is wel erg leerzaam. Het tempo ligt hier wel erg traag en de verpleegkundigen hebben andere taken dan in Nederland. Het is dus nog wel erg aanpassen, maar ook een hele uitdaging om in ons aan te passen in deze cultuur.
We zijn ook druk bezig met onze projecten, we hebben gekeken waar we precies het ingezamelde geld aan uit gaan geven en hebben al een aantal ideeën. Die krijgen jullie later te horen.

Veel liefs M & M & M & M , en een likje van Tiba

• 05 Maart 2015 - 20:44

Martin:

Tsjonge dat is niet niks, jullie worden wel even ondergedompeld in een heel andere wereld.
    Hoe voelde dat Marloes, steeds een kind op schoot? Heel veel succes met alles
    Hart. grt,
    Martin.

• 05 Maart 2015 - 21:36

Suus:

Snoes en M&M's! Fijn dat jullie even westers konden chillen in de lodge :) Superleerzaam dat jullie andere ziektebeelden (wel naar lijkt me) meemaken enzo. Kijk weer uit naar jullie volgende update xxxx

• 06 Maart 2015 - 03:03

Edy Van Midde:

Hé Merel leuk om je reisverslag te lezen vanuit de Filipijnen. groetjes Edy

• 06 Maart 2015 - 13:33

Carolina Lanting:

Hallo Malinda, dank jullie wel voor jullie reisverslag. Boeiend om te lezen. Zo maken jullie best wel wat mee daar en zo te lezen heel leerzaam, in veel opzichten dus. Een goede tijd daar toegewenst en take care!!! Veel liefs, Carolina

• 07 Maart 2015 - 22:19

Gretha:

Geweldig, wat een belevenissen en ervaringen! Geniet en bewaar de mooie indrukken in je hart!

Verslag uit: Tanzania, Kabanga

Voorbereidingen

Lieve allemaal,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2015!!

Zoals jullie weten vertrekken wij 11 februari as naar Tanzania. Hier zullen wij met z'n 4en onze laatste stage afronden. We gaan tot 26 juni aan het werk in het Kabanga hospital. De afgelopen maanden zijn we al druk bezig met de voorbereidingen op dit half jaar. Zoals het aanvragen van ons werkvisum, het volgen van lessen over tropenziektes, ons verdiepen in de tanziniaanse cultuur en niet te vergeten het leren van de taal Kiswahili. We krijgen les van Paul Wabiki een Tanzaniaan, hij leert ons erg veel over het land en de cultuur en door zo druk bezig te zijn met de voorbereidingen kunnen we niet wachten om te gaan!

We zullen in Kabanga verblijven in een huis dat grenst aan het ziekenhuis. Het ziekenhuis wordt grotendeels gerund door nonnen. Hier zullen we dan ook in de middag gaan eten. We zullen stage gaan lopen op verschillende afdelingen. Ook heeft het Kabanga hospital een oogclinic bus, deze bus gaat langs verschillende dorpen en voert kleine oogoperaties uit. Deze oogclinic bus wordt al tijden ondersteund door stagiaires. Ook wij willen hierbij graag ons steentje bijdragen. Daarom zijn we geld aan het inzamelen om mee te nemen naar Tanzania. 9 januari geven we ook een benefietavond in Groningen, hier hebben we een programma georganiseerd om geld in te zamelen.

Nu onze mijn vraag of jullie ook een steentje zouden willen bijdragen? Voel je zeker niet verplicht! En alle kleine bijdrage helpen! Het volledige bedrag zal gebruikt worden voor het ziekenhuis. Uiteraard krijgen jullie een update wat er met het geld gedaan is. Hierbij kan je denken aan het kopen van onderwijsspullen of bijv. saturatiemeters voor in het ziekenhuis. We zullen in Kabanga zelf kijken waar te kort aan is.

Bijgevoegd een link van het Kabanga hospital foundation hier staat nog meer informatie over het ziekenhuis op. We zijn zelf bezig met geld inzamelen zodat we tijdens onze stage kunnen kijken waar tekort aan is en hier een bijdrage aan kunnen leveren. Op de site staan ook een aantal voorbeelden van projecten en wat andere stagiaires hebben gedaan. http://www.kabangahospitalfoundation.org/projecten/

Een bijdrage kan overgemaakt worden naar: rek nummer: NL93 INGB 0001393012 M.H Beeres. t.a.v. Bijdrage Tanzania.

Alvast heel erg bedankt.

Vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

Heel veel liefs, Marloes, Malinda, Merel en Manon