Koningsdag + Safari Serengeti/ Ngorogoro - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu Koningsdag + Safari Serengeti/ Ngorogoro - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Malinda, Manon, Marloes & Merel - WaarBenJij.nu

Koningsdag + Safari Serengeti/ Ngorogoro

Door: Manon, Marloes, Merel & Malinda

Blijf op de hoogte en volg Malinda, Manon, Marloes & Merel

11 Mei 2015 | Tanzania, Mwanza

Hallo lieve mensen,
Met ons gaat alles goed, we zijn net uit Mwanza teruggekomen van een leuke vakantie week. De afgelopen weken hebben we op verschillende afdelingen stage te lopen en het was heel fijn om er weer even tussenuit te zijn.
Als eerste zijn we erachter gekomen dat de priesters een prachtig zwembad in hun achtertuin hebben, genieten geblazen dus. Naast het zwembad hebben ze ook een grote moestuin, met papaja’s, avocado’s, bananen en sinaasappelbomen. Dus elke keer als we gezwommen hebben eten we een lekker fruitje om weer energie te krijgen.
In het Holland house is ook de eerste Tanzaniaan binnen gekomen. Hij heet Rambo, Tiba’s nieuwe boyfriend. Waarschijnlijk draagt Tiba ook zijn kinderen, aangezien we ‘s nachts wakker worden gemaakt door het honden gejank. Maar wel hartstikke gezellig, kunnen ze mooi samen dineren.

In Kabanga zit ook een Albino kamp en hier zijn we laatst langs geweest. Albino’s worden hier beschermd aangezien een deel van de bevolking denkt dat de botten magische krachten bezitten. Het is daarom gevaarlijk voor een Albino om in de vrije buitenwereld te leven, aangezien er op ze wordt gejaagd. Vandaar dat er verschillende albino kampen bestaan in Tanzania waar ze in veiligheid kunnen leven. Naast albino’s leven er in het kamp ook blinde/slechtziende, dove/slechthorende en gehandicapte kinderen. Gek om te zien dat Tanzanianen vluchteling zijn in hun eigen land. Maar wel heel mooi dat er kampen voor deze mensen zijn en dat veel verschillende organisaties ze steunen.

Gelukkig laten we de Nederlandse feestjes niet aan ons voorbijgaan en hebben we koningsdag lekker gevierd. Zo konden we een oranje scooter met een bak erachter huren en hiermee overal rond gaan rijden. Ze hadden er prachtig stoeltjes erin gezet en wij hadden de kar versierd met ballonnen. We waren de bocht nog niet om of het begon kei hard te regenen. Zo zaten we een uur lang in een scooter met harde regen, maar dit mocht de pret niet drukken. Zelfs niet toen de scooter het begaf en hij even gerepareerd moest worden. Waarbij Mallie en Marloes besloten hun kleding om te wisselen voor een Tanzaniaans outfitje. Uiteindelijk de terugweg nog heel leuk ballonnen en koekjes uitgedeeld.

Zoals we al zeiden zijn we lekker een weekje ertussenuit geweest. We vertrokken op zondag 3 mei richting Mwanza ongeveer 11 uur rijden. Helaas na 3 uur rijden stopte de bus ineens, dus wij dachten mooi plaspauze. Toen we eenmaal uit de auto stapte bleek er echter een vrachtwagen overdwars op de weg te staan. De vrachtwagen stond al sinds de avond ervoor vast en kon niet wegkomen. Ze hebben van alles geprobeerd, andere vrachtwagens die trekken stukken hout etc. maar het mocht niet baten. Uiteindelijk na 7 uur kwam er een landbouwwerktuig die een nieuwe weg maakte links van de vrachtwagen en zo konden we er dan toch eindelijk langs. Rond 3 PM zijn we heerlijk in het hotel gaan slapen. De volgende twee dagen hebben we heel Mwanza ontdekt en weer even heerlijk gegeten. De derde dag begon onze safari. De eerste dag zijn de naar de Serengeti gegaan, hier hebben we heel veel leeuwen gezien. Daarnaast ook de luipaard gespot, olifanten, giraffen, vogels en nog veel meer. Vervolgens hebben we geslapen in een prachtige lodge bij de Ngorogoro krater. Na 3 maanden eindelijk weer een warme douche en zelfs een kruikje in bed, want het was koud. Daarnaast heerlijk gegeten. De volgende dag vroeg opgestaan en de dag begonnen met een goed ontbijt (belangrijkste maaltijd van de dag) met heerlijke yoghurt. De Ngorogoro krater was prachtig, heel veel beesten en vooral ook heel mooi uitzicht. Hier hebben we de Black rino gespot, dus de hele big five gezien. We bleven deze dag ook in de Serengeti slapen, met een heel mooi uitzicht en aapjes die over je balkon klommen. Helaas was het na drie dagen al afgelopen, we hadden zo nog 4 weken langer weg kunnen zijn. Een prachtige en hele mooie ervaring!
De laatste dag nog een dagje in Mwanza geweest en op zoek gegaan naar kaartjes, maar het is hier zo toeristisch dat ze allemaal uitverkocht waren!! GRAPJE!! Ze verkopen hier dus nauwelijks kaartjes.

Nu zijn we weer terug “thuis” in het mooie Kabanga. Het ingezamelde geld hebben we ook gespendeerd. De x-ray in het ziekenhuis is kapot en we hebben met het geld een bijdrage geleverd aan het repareren. Dit is heel belangrijk omdat er anders heel veel patiënten naar Kasulu (10KM) moeten voor een foto. Waardoor het ziekenhuis veel geld misloopt.
We hopen jullie allemaal weer een beetje op de hoogte te hebben gesteld. We gaan de komende weken nog even lekker knallen en kunnen dan lekker gaan reizen.

Liefs,
M&M&M&M

PS: wordt gewerkt aan een nieuw filmpje, de link zullen we ook op de blog plaatsen.

• 11 Mei 2015 - 17:26

Caroline Menger:

Lieve Malinda en andere m's, heel leuk om weer een verhaal over jullie belevenissen te volgen. Veel liefs, Caroline.

• 13 Mei 2015 - 21:38

Gretha:

Geweldig om jullie verhalen te lezen! Veel werkplezier en daarna heerlijk genieten.

• 27 Mei 2015 - 11:20

Toon Siezen:

Beste Marlous!
    Van je vader hoorden we van je avonturen in Kabanga. Op het internet is dat mooi te volgen.
    Wij kennen Afrika van verschillende bezoeken aan Zimbabwe en Zuid-Afrika.
    Vooral ons laatste bezoek aan Kaapstad is ons zeer goed bevallen: aardige mensen waar je ook kwam en schitterende natuur!
    We wensen jullie nog een mooie, leerzame tijd in Tanzania en behouden terugkomst in ons koude landje, waar de zomer verder weg lijkt dan ooit.
    Hartelijke groet,
    Toon en Harmen Siezen.

Verslag uit: Tanzania, Mwanza

Voorbereidingen

Lieve allemaal,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2015!!

Zoals jullie weten vertrekken wij 11 februari as naar Tanzania. Hier zullen wij met z'n 4en onze laatste stage afronden. We gaan tot 26 juni aan het werk in het Kabanga hospital. De afgelopen maanden zijn we al druk bezig met de voorbereidingen op dit half jaar. Zoals het aanvragen van ons werkvisum, het volgen van lessen over tropenziektes, ons verdiepen in de tanziniaanse cultuur en niet te vergeten het leren van de taal Kiswahili. We krijgen les van Paul Wabiki een Tanzaniaan, hij leert ons erg veel over het land en de cultuur en door zo druk bezig te zijn met de voorbereidingen kunnen we niet wachten om te gaan!

We zullen in Kabanga verblijven in een huis dat grenst aan het ziekenhuis. Het ziekenhuis wordt grotendeels gerund door nonnen. Hier zullen we dan ook in de middag gaan eten. We zullen stage gaan lopen op verschillende afdelingen. Ook heeft het Kabanga hospital een oogclinic bus, deze bus gaat langs verschillende dorpen en voert kleine oogoperaties uit. Deze oogclinic bus wordt al tijden ondersteund door stagiaires. Ook wij willen hierbij graag ons steentje bijdragen. Daarom zijn we geld aan het inzamelen om mee te nemen naar Tanzania. 9 januari geven we ook een benefietavond in Groningen, hier hebben we een programma georganiseerd om geld in te zamelen.

Nu onze mijn vraag of jullie ook een steentje zouden willen bijdragen? Voel je zeker niet verplicht! En alle kleine bijdrage helpen! Het volledige bedrag zal gebruikt worden voor het ziekenhuis. Uiteraard krijgen jullie een update wat er met het geld gedaan is. Hierbij kan je denken aan het kopen van onderwijsspullen of bijv. saturatiemeters voor in het ziekenhuis. We zullen in Kabanga zelf kijken waar te kort aan is.

Bijgevoegd een link van het Kabanga hospital foundation hier staat nog meer informatie over het ziekenhuis op. We zijn zelf bezig met geld inzamelen zodat we tijdens onze stage kunnen kijken waar tekort aan is en hier een bijdrage aan kunnen leveren. Op de site staan ook een aantal voorbeelden van projecten en wat andere stagiaires hebben gedaan. http://www.kabangahospitalfoundation.org/projecten/

Een bijdrage kan overgemaakt worden naar: rek nummer: NL93 INGB 0001393012 M.H Beeres. t.a.v. Bijdrage Tanzania.

Alvast heel erg bedankt.

Vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

Heel veel liefs, Marloes, Malinda, Merel en Manon